A grounded typology theory of B2B customers for co-innovation
- When developing innovations, suppliers often lack adequate tools to determine the suitability of their customers for joint activities. Most tools are either too generic or based on only barely transferable case studies. This dissertation proposes a typology as a solution. From 26 expert interviews, a total of nine types were derived by using the Grounded Theory approach. The typology allows for an empirically founded and systematic analysis of the suitability of B2B customers for innovation activities, considering their goals, the internal hierarchy in which they develop innovations, and the relationship they develop with their supplier for this purpose. Based on a set of seven characteristics, suppliers can use the typology to identify customers suited for specific types of innovations or in certain phases of their innovation process.
- Bei der Entwicklung von Innovationen fehlt es Lieferanten oft an geeigneten Instrumenten, um die Eignung ihrer Kunden für gemeinsame Aktivitäten zu bestimmen. Die meisten Instrumente sind entweder zu generisch oder basieren auf nur bedingt übertragbaren Praxisfällen. Die vorliegende Dissertation schlägt als Lösung eine Typologie vor. Aus 26 Experteninterviews wurden mittels des Grounded-Theory-Ansatzes insgesamt neun Typen abgeleitet. Die Typologie ermöglicht eine empirisch fundierte und systematische Analyse der Eignung von B2B-Kunden für Innovationsaktivitäten, unter Berücksichtigung ihrer Ziele, der internen Hierarchie, in der sie Innovationen entwickeln, sowie der Beziehung zu ihrem Lieferanten. Basierend auf einem Satz von sieben Charakteristika können Lieferanten die Typologie nutzen, um Kunden zu identifizieren, die für bestimmte Arten von Innovationen oder in bestimmten Phasen des Innovationsprozesses besonders geeignet sind.
Author: | Chris GernreichORCiDGND |
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URN: | urn:nbn:de:hbz:294-125655 |
DOI: | https://doi.org/10.13154/294-12565 |
Subtitle (English): | effects of objectives, hierarchy environment, and relationship on supplier-customer co-innovation success |
Referee: | Jens PöppelbußGND, Joachim ZülchGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2024/04/25 |
Date of first Publication: | 2024/04/25 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Maschinenbau |
Date of final exam: | 2023/06/07 |
Creating Corporation: | Fakultät für Maschinenbau |
Tag: | Grounded theory; Qualitative Sozialforschung; Qualitatives Interview |
GND-Keyword: | Produktentwicklung; Open Innovation; Innovationsmanagement; Kundenbindung; Typologie |
Dewey Decimal Classification: | Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / Ingenieurwissenschaften, Maschinenbau |
faculties: | Fakultät für Maschinenbau |
Licence (German): | Keine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht |