Combining retrieval practice and generative learning in educational contexts

  • Engaging learners in practicing the retrieval of learned information fosters the consolidation of learners’ mental representations and hence long-term retention. Retrieval practice research has enriched the instructional design literature by providing a wealth of evidence for these benefits of retrieval-based learning and thus emphasizing the value of means to consolidate knowledge. The present article makes the case that a fruitful next step could be to focus on the interplay between retrieval practice and generative activities. Rather than consolidating mental representations, generative activities should have as their main function the construction of coherent mental representations. Hence, from a theoretical perspective, generative activities and retrieval practice should functionally complement each other; hence, combinations of both activities might be particularly suitable to promote lasting learning. Given the challenge to beneficially combine these activities, we discuss open questions that could substantially advance both the retrieval practice and the generative learning field.
  • Das Üben des Abrufs von zuvor gelernten Informationen aus dem Gedächtnis fördert die Konsolidierung mentaler Repräsentationen und damit das langfristige Behalten. Durch eine Fülle an Belegen für diese Vorteile des abrufbasierten Lernens und die Betonung des Wertes von Maßnahmen zur Konsolidierung von Wissen, hat die Forschung zu Abrufübungen die Instruktionsdesignforschung deutlich bereichert. In dem vorliegenden Artikel argumentieren wir, dass ein sinnvoller nächster Schritt darin bestehen könnte, das Zusammenspiel zwischen Abrufübungen und generativen Lernaktivitäten zu untersuchen. Anstatt mentale Repräsentationen zu konsolidieren, besteht die Hauptfunktion von generativen Lernaktivitäten im Aufbau kohärenter mentaler Repräsentationen. Aus theoretischer Sicht sollten sich also generative Aktivitäten und Abrufübungen funktional ergänzen, so dass Kombinationen beider Arten von Aktivitäten besonders geeignet sein könnten, um nachhaltiges Lernen zu fördern. Angesichts der Herausforderung, diese Aktivitäten sinnvoll zu kombinieren, diskutieren wir offene Fragen, die sowohl die Forschung zu Abrufübungen als auch das Feld des generativen Lernens wesentlich voranbringen könnten.

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Metadaten
Author:Julian RoelleORCiDGND, Judith SchweppeORCiDGND, Tino EndresORCiDGND, Andreas LachnerORCiDGND, Claudia von AufschnaiterORCiDGND, Alexander RenklORCiDGND, Alexander EitelORCiDGND, Detlev LeutnerORCiDGND, Ralf RummerORCiDGND, Katharina ScheiterORCiDGND, Andreas VorholzerORCiDGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-107042
DOI:https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000261
Parent Title (German):Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
Subtitle (English):Promises and challenges
Title Additional (German):Die Kombination von Abrufübungen und generativem Lernen in Bildungskontexten. Chancen und Herausforderungen
Publisher:Hogrefe
Place of publication:Göttingen
Document Type:Article
Language:English
Date of Publication (online):2024/01/25
Date of first Publication:2022/12/12
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Tag:Abrufübungen; Lernaktivitäten; generatives Lernen; nachhaltiges Lernen
generative learning; lasting learning; learning activities; retrieval practice
Volume:54
Issue:4
First Page:142
Last Page:150
Dewey Decimal Classification:Sozialwissenschaften / Erziehung, Schul- und Bildungswesen
open_access (DINI-Set):open_access
faculties:Fakultät für Philosophie und Erziehungswissenschaft
Licence (English):License LogoCreative Commons - CC BY-NC 4.0 - Attribution-NonCommercial 4.0 International