Environmental assessment of climate-friendly supply chains in a prospective hydrogen economy
- Hydrogen is a promising energy carrier and feedstock for decarbonizing the energy, transport, and chemical sectors and mitigating the adverse effects of climate change. However, identifying and realizing environmentally friendly hydrogen supply pathways is substantially hindered by necessary profound changes in value chains that might harm the environment in yet unforeseen ways. This thesis examines the environmental impacts of hydrogen supply chains to identify particularly promising solutions for a prospective hydrogen economy. Various hydrogen supply pathways were critically compared using the methodology of life cycle assessment. First, the environmental impacts were assessed regarding hydrogen production in light of a proceeding energy transition. Next, the environmental impacts of hydrogen transport via pipeline were elaborated. Finally, the environmental performance of hydrogen supply chains was evaluated to determine which role imports may play in a prospective hydrogen economy.
- Wasserstoff ist ein vielversprechender Energieträger und Rohstoff für die Dekarbonisierung und die Abmilderung der Folgen des Klimawandels. Die Identifizierung umweltfreundlicher Wasserstoffversorgungspfade wird jedoch durch die Notwendigkeit tiefgreifender Veränderungen in zahlreichen Wertschöpfungsketten erschwert, welche die Umwelt auf noch unvorhersehbare Weise schädigen könnten. In dieser Arbeit werden die Umweltwirkungen von Wasserstoffversorgungsketten untersucht, um geeignete Lösungen für eine zukünftige Wasserstoffwirtschaft zu identifizieren. Die möglichen Versorgungspfade wurden mithilfe der Methodik der Ökobilanzierung verglichen. Zunächst wurden die Umweltwirkungen der Wasserstofferzeugung im Kontext der Energiewende bewertet. Daraufhin wurden die Umweltwirkungen des Wasserstofftransports mittels Pipeline untersucht. Abschließend wurde die Umweltverträglichkeit von Versorgungsketten bewertet, um die Rolle von Importen in einer zukünftigen Wasserstoffwirtschaft abzuschätzen.
Author: | Matthias HermesmannORCiDGND |
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URN: | urn:nbn:de:hbz:294-105993 |
DOI: | https://doi.org/10.13154/294-10599 |
Referee: | Thomas Ernst MüllerGND, Marcus PetermannORCiDGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2023/07/03 |
Date of first Publication: | 2023/07/03 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Maschinenbau |
Date of final exam: | 2023/05/26 |
Creating Corporation: | Fakultät für Maschinenbau |
Tag: | Elektrolyse; Energiewende; Pipeline |
GND-Keyword: | Wasserstoff; Umweltbilanz; Erneuerbare Energien; Energieübertragung; Wasserstoffwirtschaft |
Dewey Decimal Classification: | Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / Ingenieurwissenschaften, Maschinenbau |
faculties: | Fakultät für Maschinenbau |
Licence (German): | Keine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht |