Mathematical hands-on experimentation in an out-of-school lab
- This thesis focuses on mathematical hands-on experimentation as an authentic learning activity in an out-of-school lab (OSL). It presents an exploratory interview study examining to what extent mathematical hands-on experimentation represents an authentic learning activity from students’ and mathematics teachers’ perspectives (F1). Furthermore, it contains two (quasi-)experimental studies investigating the effects of independent mathematical hands-on experimentation compared to observing video modeling examples of mathematical hands-on experimentation (F2) as well as the role of different models (i.e., peers vs. scientists) when learning from video modeling examples (F3) with regard to students’ perception of authenticity as well as motivational and cognitive learning outcomes. The results are discussed from both a perspective of authentic learning and a social-cognitive perspective of example-based learning.
- Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit realem mathematischen Experimentieren als einer authentischen Lernaktivität im Schülerlabor. Im Rahmen einer explorativen Interviewstudie wurde untersucht, inwiefern reales mathematisches Experimentieren aus Sicht von Schüler*innen und Mathematiklehrer*innen eine authentische Lernaktivität darstellt (F1). Darüber hinaus wurde in zwei (quasi-)experimentellen Studien die Wirkung von eigenständigem realen mathematischen Experimentieren im Vergleich zur Beobachtung von Modellpersonen, die ein reales mathematisches Experiment durchführen (F2), sowie die Rolle verschiedener Modellpersonen (d.h. gleichaltrige Schüler*innen vs. Wissenschaftler*innen) (F3) im Hinblick auf die Authentizitätswahrnehmung sowie motivationale und kognitive Lernergebnisse von Schüler*innen untersucht. Die Ergebnisse werden sowohl aus einer Perspektive des authentischen Lernens als auch einer sozial-kognitiven Perspektive des beispielbasierten Lernens diskutiert.
Author: | Ramona HagenkötterORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hbz:294-104828 |
DOI: | https://doi.org/10.13154/294-10482 |
Subtitle (English): | students’ and teachers’ perceptions and ways to support authentic learning |
Referee: | Katrin RolkaGND, Nikol RummelORCiDGND, Bärbel BarzelGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2023/11/24 |
Date of first Publication: | 2023/11/24 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Mathematik |
Date of final exam: | 2023/08/16 |
Creating Corporation: | Fakultät für Mathematik |
Tag: | Empirische Forschung |
GND-Keyword: | Mathematikunterricht; Authentizität; Schülerversuch; Modelllernen; Schülerlabor |
Dewey Decimal Classification: | Naturwissenschaften und Mathematik / Mathematik |
faculties: | Fakultät für Mathematik |
Licence (German): | Keine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht |