"Look down and see my plague sores which I spread before thee my saviour"

  • Der Beitrag führt vor, wie puritanische Texte mit Julia Kristevas Theorie der Abjektion, die sie in \(\textit {Powers of Horror}\) (1982) darlegt, analysiert werden können. Grenzüberschreitungen wie religiöser und ziviler Ungehorsam wurden von den Puritanern in Neuengland oft als Hinweis auf sexuelle Transgression und körperliche Abjektion verstanden. Puritanische Autoren, die oftmals auch Geistliche waren, brachten Grenzüberschreitungen gerne mit spiritueller Verderbtheit und Abjektion körperlicher Sekrete, Exkrete und Exkremente in Verbindung. Die puritanischen Texte, die Gegenstand dieses Beitrags sind, befassen sich mit der Abjektion von Sperma und "monströsen" fehlgebildeten Föten: John Winthrop und Thomas Weld verfassten drastische Schilderungen von Anne Hutchinsons und Mary Dyers "Monstergeburten", da sie diese als Beweis für die spirituelle Verderbtheit der beiden Antinomierinnen, die es gewagt hatten, puritanische Doktrinen zu kritisieren, verstanden. Der puritanische Pfarrer Michael Wigglesworth hingegen vertraute seine eigenen abjekten, unreinen Gedanken und Handlungen, die sich auf seine männlichen Studierenden bezogen und laut seiner Beschreibung zu starken sexuellen Lustgefühlen und ungewollter Triebabfuhr führten, seinem Tagebuch in verschlüsselter Form an. Als Repräsentant der puritanischen Obrigkeit war Wigglesworth imstande, seine spirituelle und sexuelle Überschreitung religiöser Grenzen unbemerkt auszuleben, da die Abjektion körperlicher Materie in seinen privaten Räumlichkeiten stattfand. Somit konnte er seine Abjektion erfolgreich vor der Öffentlichkeit verbergen. Hutchinson und Dyer hingegen, deren vermeintliche spirituelle Transgressionen durch abjekte "monströse" Geburten zwangsweise öffentlich gemacht wurden, wurden von den puritanischen Geistlichen, die die symbolische Ordnung Neuenglands verkörperten, für ihre Verstöße gegen die religiös-staatliche Ordnung abgestraft und aus der Gemeinschaft verstoßen.
  • Julia Kristeva's theory of abjection, formulated in \(\textit {Powers of Horror}\) (1982), proves to be a useful tool for analyzing the presentation of transgression and disobedience in Puritan texts from Colonial America because Puritan writers often refer to transgression in terms of the social offenders' spiritual as well as physical abjection of bodily (waste) material. The connotations of the term abjection imply something evil, unclean, and unwanted and the violent casting off or rejection of it. The texts that I analyze report about the abjection of physical waste material: John Winthrop and Thomas Weld gave drastic accounts of Anne Hutchinson's and Mary Dyer's "monstrous births", which were construed as evidence of the spiritual abjection of the two Antinomian women who had dared to criticize male Puritan teaching of church doctrine. The Puritan minister Michael Wigglesworth, however, meticulously recorded his own transgressions in his diary. Writing in code, he condemned his spiritual shortcomings and sins, which made him focus on his (male) students more intensely than on God and led to "unresistable torments of carnal lusts or provocation unto ejection of seed". Hutchinson and Dyer, the Antinomian rebels, were not able to hide their abjection since their female bodies gave birth to "abject matter", which made their transgression public. For this they were publicly branded, scorned and banished from their community by the all-male Puritan authorities. Wigglesworth, the Puritan minister, by contrast, escaped such punishment because he revealed his transgression only to his God and to his diary and because his male body allowed him to keep his transgression an entirely private matter.

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Metadaten
Author:Monika MüllerGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-100785
DOI:https://doi.org/10.1007/s43638-021-00021-z
Parent Title (English):Cultura & psyché
Subtitle (German):Abjektion und Gender im puritanischen Neuengland
Subtitle (English):abjection and gender in Puritan New England
Title Additional (English):"Look down and see my plague sores which I spread before thee my saviour"
Publisher:Springer
Place of publication:Berlin
Document Type:Article
Language:German
Date of Publication (online):2023/08/15
Date of first Publication:2021/10/05
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Tag:Ekel; Körper; Neuengland; Patriarchat; Religion
Body; Disgust; New England; Patriarchy; Religion
Volume:2
First Page:51
Last Page:60
Note:
Dieser Beitrag ist auf Grund des DEAL-Springer-Vertrages frei zugänglich.
Institutes/Facilities:Englisches Seminar
Dewey Decimal Classification:Sprache / Englisch
open_access (DINI-Set):open_access
Licence (German):License LogoCreative Commons - CC BY 4.0 - Namensnennung 4.0 International