Voluntary reporting behavior of commercial pilots’ self-inflicted incidents
- Commercial airlines leverage learning potentials from minor safety-critical incidents to prevent accidents. The objective of this dissertation was to identify personal and environmental factors that influence voluntary reporting behavior of commercial pilots’ self-inflicted incidents. The findings suggest that this reporting behavior should be fundamentally differentiated according to which pilot's unsafe act caused the incident. Voluntary reports are commonly filed with the goal of initiating safety-related changes or reducing individual liability concerns. Confidential reports tend to contain more information about the incident; violations are also more likely to be reported confidentially. A Just Culture in the airline is essential for pilots to report an incident without fear of negative consequences.
- Fluggesellschaften nutzen Lernpotentiale aus kleineren sicherheitskritischen Zwischenfällen, um Unfällen vorzubeugen. Ziel dieser Dissertation war die Identifikation von persönlichen und umweltbezogenen Faktoren, die freiwilliges Meldeverhalten von kommerziellen Piloten/-innen bei selbstverschuldeten Zwischenfällen beeinflussen. Die Erkenntnisse legen nahe, dass dieses Meldeverhalten grundsätzlich danach unterschieden werden sollte, welche unsichere Handlung des/r Piloten/-in den Zwischenfall verursacht hat. Freiwillige Berichte werden häufig mit dem Ziel verfasst, sicherheitsrelevante Veränderungen einzuleiten oder individuelle Haftungsbedenken zu verringern. Vertrauliche Berichte enthalten häufig mehr Informationen über den Zwischenfall; auch Verstöße werden vermehrt vertraulich gemeldet. Eine gerechte Kultur (Just Culture) in der Fluggesellschaft ist eine wesentliche Voraussetzung dafür, dass Piloten/-innen einen Zwischenfall ohne Angst vor negativen Konsequenzen berichten können.
Author: | Sebastian SieberichsORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hbz:294-84475 |
DOI: | https://doi.org/10.13154/294-8447 |
Subtitle (English): | understanding the effects of incident related aspects, airline and pilot specific characteristics and their shared experience of dealing with incidents in the airline |
Referee: | Annette KlugeORCiDGND, Robert KumstaORCiDGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2021/12/06 |
Date of first Publication: | 2021/12/06 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Psychologie |
Date of final exam: | 2021/11/12 |
Creating Corporation: | Fakultät für Psychologie |
GND-Keyword: | Arbeitsverhalten; Organisationales Lernen; Sicherheitsplanung; Organisationskultur; Luftverkehrsgesellschaft |
Institutes/Facilities: | Arbeitseinheit Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie |
Dewey Decimal Classification: | Philosophie und Psychologie / Psychologie |
faculties: | Fakultät für Psychologie |
Licence (German): | Keine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht |