Failing just as scientists do?
- This thesis aims at investigating the effect of "Productive Failure" (PF) on authentic learning of social sciences research methods in an out-of-school lab (OSL). It presents quasi-experimental studies that focus on two research questions: (RQ1) Does the PF-effect transfer from learning in mathematics to learning social sciences research methods? (RQ2) Does the authenticity of learning activities have an impact on students’ perceived authenticity and interest in an OSL? This thesis further discusses how the results related to RQ1 and the findings of previous PF research correspond with Vygotsky’s assumptions on the zone of proximal development. It additionally provides a systematic literature review on the effectiveness of authentic learning settings and compares the review findings with the results related to RQ2. The empirical findings and theoretical-conceptual contributions are summarized in a description of an authenticity dilemma in teaching and learning contexts.
- Die vorliegende Arbeit untersucht die Effektivität von "Productive Failure" (PF) für das authentisch kontextualisierte Lernen sozialwissenschaftlicher Forschungsmethoden im Schülerlabor. In quasi-experimentellen Studien standen dafür zwei Fragen im Fokus: (F1) Inwiefern ist der für das Lernen mathematischer Inhalte nachgewiesene PF-Effekt auf das Lernen sozialwissenschaftlicher Forschungsmethoden übertragbar? (F2) Welche Rolle spielt die Authentizität von Lernaktivitäten für die Authentizitätswahrnehmung und das Interesse von Lernenden im Schülerlabor? Die Ergebnisse zu F1 und die Befunde bisheriger PF Forschung werden vor dem Hintergrund der Annahmen zur Zone der proximalen Entwicklung diskutiert. Für die Diskussion der Ergebnisse zu F2 wurde ein systematisches Literaturreview zur Wirksamkeit authentischer Lernkontexte durchgeführt. Die empirischen Befunde sowie theoretisch-konzeptionellen Beiträge werden abschließend in der Beschreibung eines Authentizitätsdilemmas zusammengefasst.
Author: | Valentina NachtigallORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hbz:294-66171 |
DOI: | https://doi.org/10.13154/294-6617 |
Subtitle (German): | The effectiveness of productive failure for learning in an out-of-school lab for social sciences |
Referee: | Nikol RummelGND, Joachim WirthORCiDGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2019/09/26 |
Date of first Publication: | 2019/09/26 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Philosophie und Erziehungswissenschaft |
Date of final exam: | 2019/07/10 |
Creating Corporation: | Fakultät für Philosophie und Erziehungswissenschaft |
GND-Keyword: | Erfahrungsorientiertes Lernen; Problemlösen; Schülerversuch; Anweisung; Lernforschung |
Institutes/Facilities: | Institut für Erziehungswissenschaft, Pädagogische Psychologie |
Dewey Decimal Classification: | Sozialwissenschaften / Erziehung, Schul- und Bildungswesen |
faculties: | Fakultät für Philosophie und Erziehungswissenschaft |
Licence (German): | ![]() |