A multimodal investigation of stress effects on memory processes
- Stress enhances memory especially for central aspects, 24 hours later. An eye tracking study investigated whether stress, induced with the Trier Social Stress Test, influences fixation of central items, enhancing memory. The second study investigated effects of increased vigilance under stress via the auditory startle response, 24 hours later, in association with an odour experienced during the stressor. Memory enhancement and startle responsivity were further tested in direct aftermath of the stressor in a third study. Stress enhanced fixation without correlating with improved memory on the next day. Hypervigilance under stress led to increased startle responsivity on the next day without pronounced specificity in response to the odour experienced under stress. This finding tended to be reversed immediately after stress, when central object memory was found to be enhanced. The findings contribute to understanding immediate and long-term physiological and behavioural stress effects.
- Stress verbessert das Gedächtnis besonders für zentrale Objekte nach 24 Stunden. In einer Eye Tracking Studie wurde mittels Trier Sozial-Stress Test untersucht, ob Stress die Fixation zentraler Objekte beeinflusst, und sich das Gedächtnis dadurch verbessert. In der 2. Studie wurde erhöhte Vigilanz durch Stress nach 24 Stunden über den Auditorischen Startle Reflex unter Einbezug eines Duftes untersucht. Die 3. Studie behandelte direkte Stress Effekte auf Gedächtnis und Startle Reflex. Stress führte zu längerer Fixation, die jedoch nicht mit verbessertem Objektgedächtnis korrelierte. Hypervigilanz durch Stress führte zu stärkerem Startle Reflex am nächsten Tag ohne verstärkte Spezifizität in Bezug auf den Duft aus der Stresssituation. Direkt nach der Stresserfahrung zeigte sich tendenziell das gegenteilige Muster. Das Objektgedächtnis war bereits verbessert. Die Befunde tragen zu einem besseren Verständnis behavioraler und physiologischer Kurz- und Langzeiteffekte von Stress bei.
Author: | Nadja HertenGND |
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URN: | urn:nbn:de:hbz:294-54324 |
Referee: | Oliver T. WolfORCiDGND, Martin BrüneORCiDGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2017/10/20 |
Date of first Publication: | 2017/10/20 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, International Graduate School of Neuroscience |
Date of final exam: | 2017/05/31 |
Creating Corporation: | International Graduate School of Neuroscience |
GND-Keyword: | Stress; Gedächtnis; Aufmerksamkeit; Augenfolgebewegung; Auswirkung |
Institutes/Facilities: | Fakultät für Psychologie, Abteilung Kognitionspsychologie |
Dewey Decimal Classification: | Philosophie und Psychologie / Psychologie |
faculties: | International Graduate School of Neuroscience (IGSN) |
Licence (German): | Keine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht |