Use and impact of language learning strategies on language proficiency

  • The present study investigates the impact of language learning strategies (LLS) and successful second language acquisition/learning of year 9 grammar school students in regular English as a foreign language classes (EFL) as well as of students enrolled in Content and Language Integrated Learning (CLIL) streams. CLIL poses higher language related affordances for students within this content focused environment. The effect LLS may have on language proficiency in CLIL have so far been neglected in research. The main aims of the study are to investigate (1) which factors predict LLS use; (2) whether or not LLS use predicts positive language proficiency; and (3) how self-efficacy to learn English as a foreign language affects foreign language development. Structural equation models were implemented to control for confounding background variables such as age, gender, socioeconomic status, IQ, L1 and enrollment in CLIL or regular EFL classes.
  • In der vorliegenden Studie werden die Zusammenhänge von Sprachlernstrategien und erfolgreichem Fremdsprachenerwerb von Gymnasiasten im Regelunterricht Englisch sowie im Bilingualen Sachfachunterricht (BSFU) der 9. Klasse untersucht. Der BSFU stellt Schüler vor erhöhte sprachliche Anforderungen in einer inhaltsfokussierten Lernumgebung. Der Zusammenhang zwischen Strategiegebrauch und Sprachlernerfolg im BSFU wurde bisher nur sehr wenig untersucht und nicht mit dem der Schüler des Regelunterrichts verglichen. Ziel der Studie ist es, zu untersuchen (1) welche Faktoren Lernstrategiegebrauch vorhersagen; (2) ob der Strategiegebrauch den Sprachstand positiv beeinflusst; und (3) wie die Selbstwirksamkeit der Schüler bzgl. des Englischlernens sich auf den Sprachstand und Strategiegebrauch auswirkt, während für Alter, Geschlecht, sozioökonomischen Status, IQ, L1 sowie Zugehörigkeit zu regulären Englisch- bzw. bilingualen Klassen mit Hilfe von Strukturgleichungsmodellen kontrolliert wird.

Download full text files

Export metadata

Metadaten
Author:Nils JäkelGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-44863
Subtitle (English):investigating the impact of individual difference variables and participation in CLIL streams
Referee:Marcus RitterGND, Bernd RüschoffGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2015/12/14
Date of first Publication:2015/12/14
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Philologie
Date of final exam:2015/05/18
Creating Corporation:Fakultät für Philologie
GND-Keyword:Lerntechnik; Fremdsprachenlernen; Zweisprachiger Unterricht; Selbstwirksamkeit; Englischunterricht
Dewey Decimal Classification:Sprache / Englisch
faculties:Fakultät für Philologie
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht